Pagina principala |
Republica MoldovaPARLAMENTULLEGE Nr. 131 din 07.06.2007privind siguranţa traficului rutierPublicat : 20.07.2007 în Monitorul Oficial Nr. 103-106 art Nr : 443Parlamentul adoptă prezenta lege organică. Capitolul I DISPOZIŢII GENERALE Articolul 1. Obiectul legii
Articolul 2. Noţiuni principale
administrator de drum - autoritate a administraţiei publice locale sau un alt organ de stat abilitat de Guvern cu funcţii de administrare, întreţinere şi reparaţie a drumurilor publice; agent de circulaţie - persoană abilitată cu funcţii de reglementare şi de control asupra traficului rutier pe drumurile publice; autovehicul - vehicul autopropulsat, suspendat pe roţi, şenile sau tălpi, destinat transportului de persoane sau de bunuri ori efectuării de lucrări; bicicletă - vehicul cu cel puţin două roţi, propulsat exclusiv de energia musculară a persoanei care îl conduce, în special cu ajutorul pedalelor sau manivelelor; caroserie - parte a vehiculului aşezată de asupra osiilor şi a roţilor, amenajată pentru transportul de persoane sau de bunuri; conducător - persoană care determină punerea în mişcare şi acţionează asupra direcţiei de deplasare pe drum public a unui autovehicul, a unui grup organizat de oameni, a animalelor izolate sau în turmă, a celor de tracţiune, de povară ori de călărie, precum şi persoană care instruieşte în conducerea unui autovehicul; drum public - orice cale de comunicaţie terestră, inclusiv construcţii artificiale şi drumuri, deschisă pentru circulaţia vehiculelor şi a pietonilor, administrată de un organ abilitat; drum public local - drum public care asigură legătură rutieră între oraşele de reşedinţă, între un astfel de oraş şi satele (comunele) din componenţa raionului, precum şi între sate (comune), inclusiv accesul spre ele de la drumurile publice naţionale; drum public naţional - drum magistral care asigură legătură rutieră internaţională sau drum republican care asigură legătură rutieră între capitala ţării şi oraşele de reşedinţă, municipiile, centrele industriale, staţiunile balneo-climaterice, locurile publice de agrement, rezervaţiile naturale, monumentele istorice, monumentele de cultură de importanţă naţională, precum şi legătură între oraşele de reşedinţă şi staţiile feroviare, aeroporturile şi porturile fluviale; garantare a siguranţei traficului rutier - activităţi de prevenire a factorilor ce contribuie la producerea accidentelor în traficul rutier şi de diminuare a gravităţii acestora; moped - autovehicul cu 2 sau 3 roţi, dotat cu motor avînd capacitate cilindrică de cel mult 50 cm3, şi cu viteză maximă, prin construcţie, de pînă la 50 km/oră; motocicletă - autovehicul cu 2 sau 3 roţi, cu sau fără ataş, dotat cu motor avînd capacitate cilindrică mai mare de 50 cm3, şi/sau cu viteză maximă, prin construcţie, de peste 50 km/oră, a cărui masă proprie nu depăşeşte 400 kg; organizare a traficului rutier - ansamblu de măsuri juridico-organizatorice şi inginereşti de sistematizare, reglementare şi dirijare a traficului rutier; participant la trafic - persoană care ia parte la procesul circulaţiei în calitate de conducător, pieton sau pasager; pieton - persoană care se află pe drum în afara vehiculului şi care nu efectuează lucrări. Este pieton şi persoana care se deplasează în cărucior de invalid fără motor sau care duce bicicletă, moped, motocicletă, săniuţă, cărucior de copil sau de invalid ori un alt vehicul tras sau împins cu mîinile; remorcă - vehicul destinat tractării de către un autovehicul; siguranţă a traficului rutier - stare de lucruri în traficul rutier ce reflectă gradul de protecţie a participanţilor la el împotriva accidentelor şi consecinţei acestora; trafic rutier - sistem dinamic complex, constituit din pietoni şi vehicule, care generează un ansamblu de relaţii juridico-sociale în procesul deplasării acestora pe drumuri publice în condiţii stabilite; vehicul - sistem mecanic, cu sau fără autopropulsie, destinat transportului de persoane şi de bunuri, echipat sau nu cu mecanisme care pot executa anumite lucrări; vehicul autopropulsat - vehicul care se deplasează prin dezvoltarea unei surse proprii de energie. Articolul 3. Principiile de bază privind garantareasiguranţei traficului rutier
b) prioritatea responsabilităţii statului privind garantarea siguranţei traficului rutier faţă de responsabilitatea participanţilor la trafic; c) respectarea intereselor persoanei, ale societăţii şi ale statului în activitatea de garantare a siguranţei traficului rutier; d) abordarea problemei privind siguranţa traficului prin programe cu obiective bine determinate. Articolul 4. Cadrul juridic
Capitolul II COMPETENŢA AUTORITĂŢILOR DE RESORT ÎN DOMENIUL TRAFICULUI RUTIER Articolul 5. Competenţa Guvernului
b) aprobarea programelor de stat privind dezvoltarea traficului rutier şi siguranţa pe drumurile publice, precum şi a actelor normative înaintate de autorităţile competente; c) finanţarea, dirijarea şi exercitarea controlului asupra realizării programelor de evaluare a traficului rutier şi siguranţei acestuia; d) organizarea activităţii de cercetare ştiinţifică şi construcţii tehnologice în domeniul traficului rutier şi siguranţei acestuia; e) exercitarea controlului asupra executării şi respectării legislaţiei privind siguranţa traficului rutier; f) aprobarea listei de medicamente contraindicate conducătorilor de vehicule şi semnului distinctiv care trebuie aplicat pe ambalajul acestor medicamente; g) stabilirea conţinutului şi modului de certificare a truselor de prim ajutor medical din dotarea autovehiculelor; h) stabilirea normelor metodologice privind organizarea pregătirii, perfecţionării, examinării şi atestării cadrelor didactice din domeniul pregătirii conducătorilor de autovehicule şi a personalului din sfera transporturilor rutiere; i) stabilirea categoriilor de vehicule care pot fi admise în trafic rutier fără a fi omologate; j) aprobarea programelor de stat privind protecţia mediului înconjurător, standardelor privind starea tehnică a vehiculelor şi a utilajului. Articolul 6. Competenţa Consiliului naţional pentru securitatea circulaţiei rutiere
b) coordonează activităţile din domeniu, participă la elaborarea şi examinarea actelor normative privind traficul rutier şi siguranţa acestuia şi le înaintează spre aprobare Guvernului. Articolul 7. Competenţa Ministerului Afacerilor Interne
b) coordonarea activităţilor de ridicare a gradului de organizare şi de siguranţă a traficului rutier; c) asigurarea dirijării, supravegherii şi controlului traficului rutier cu mijloace de măsurare, legalizate şi verificate metrologic, conform cerinţelor actelor normative în vigoare; d) exercitarea controlului tehnic de stat asupra vehiculelor în privinţa corespunderii cerinţelor de siguranţă a traficului rutier; e) exercitarea controlului asupra calităţii lucrărilor din domeniile: de exploatare, întreţinere, reparare şi testare tehnică, efectuate de persoane care practică activitate de întreprinzător în aceste domenii; f) reflectarea în mass-media a stării de lucruri din traficul rutier, a modului în care participanţii la trafic respectă legislaţia privind siguranţa lui; g) asigurarea activităţii echipelor de intervenţie rapidă pentru întreprinderea măsurilor de urgenţă în cazul producerii de accidente în trafic rutier; h) organizarea după programe a instruirii angajaţilor poliţiei rutiere, serviciului de pompieri, ai altor structuri specializate privind acordarea de prim ajutor medical persoanelor care au avut de suferit în accidente în trafic rutier. Articolul 8. Competenţa Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor
b) autorizarea persoanelor care practică activitate de întreprinzător în domeniile de omologare, testare tehnică, prestări servicii de reparaţie şi de întreţinere tehnică a vehiculelor; c) pregătirea, perfecţionarea şi atestarea experţilor din staţiile de omologare şi de testare tehnică; d) elaborarea condiţiilor tehnice şi metodologiei, care urmează a fi aprobate de Guvern, de omologare, testare şi certificare a vehiculelor admise în trafic rutier; e) însumarea, generalizarea şi analiza informaţiei privind activitatea de omologare şi de testare tehnică a vehiculelor în vederea perfecţionării reţelei şi staţiilor de testare tehnică care prestează astfel de servicii; f) elaborarea de norme obligatorii, care urmează a fi aprobate de Guvern, privind organizarea şi buna desfăşurare a transporturilor rutiere, monitorizarea respectării acestor norme; g) elaborarea de reglementări speciale, care urmează a fi aprobate de Guvern, în domeniul transporturilor rutiere şi stabilirea acţiunilor de siguranţă privind executarea acestor reglementări; h) elaborarea de norme generale, care urmează a fi aprobate de Guvern, privind întreţinerea drumurilor şi pasajelor la nivel cu calea ferată. Articolul 9. Competenţa Ministerului Sănătăţii
b) stabilirea de norme privind examinarea psihofiziologică şi medicală, recoltarea şi analiza probelor biologice pentru stabilirea alcoolemiei, consumului de droguri şi de alte substanţe psihotrope, de medicamente capabile să influenţeze negativ comportamentul conducătorului de vehicul aflat la conducerea lui; c) elaborarea de programe pentru cursurile de instruire a conducătorilor auto, angajaţilor poliţiei rutiere, serviciului de pompieri, ai altor structuri specializate privind acordarea de prim ajutor medical persoanelor care au avut de suferit în accidente în trafic rutier; d) elaborarea de semn distinctiv care urmează a fi aprobat de Guvern şi care trebuie aplicat pe ambalajul medicamentelor contraindicate conducătorului de vehicul; e) specificarea, ce urmează a fi aprobată de Guvern, a conţinutului şi certificarea truselor de prim ajutor medical din dotarea autovehiculelor; f) acordarea de asistenţă medicală urgentă victimelor în accident rutier. Articolul 10. Competenţa Ministerului Educaţiei şi Tineretului
b) asigurarea elaborării de materiale didactice intuitive ilustrative şi vizual-auditive privind educaţia rutieră; c) îndrumarea, coordonarea şi supravegherea, prin intermediul direcţiilor învăţămînt, tineret şi sport, a activităţii de educaţie rutieră; d) stabilirea, în conlucrare cu alte autorităţi de resort, a normelor metodologice şi organizarea pregătirii, perfecţionării, examinării şi atestării cadrelor didactice din domeniul pregătirii conducătorilor de autovehicule şi a personalului din sfera transporturilor rutiere. Articolul 11. Competenţa Ministerului Ecologiei şi Resurselor Naturale
b) elaborarea de regulamente, care urmează a fi aprobate de Guvern, privind controlul de stat ecologic instrumental şi testarea gradului de poluare a mediului înconjurător cu gaze de eşapament şi de poluare fonică de către vehiculele aflate în trafic rutier; c) asigurarea testării cu mijloace de măsurare omologate şi verificate metrologic a emisiilor de noxe de către autovehiculele aflate în trafic rutier; d) organizarea monitorizării la nivel naţional, stocării şi prelucrării datelor despre poluarea mediului înconjurător de către transportul auto; crearea punctelor de recoltare a probelor privind starea poluării reţelelor rutiere şi determinarea zonelor critice; e) verificarea periodică, sistematică, la staţiile de alimentare, a calităţii carburanţilor şi lubrifianţilor, făcînd publice rezultatele; f) impunerea utilizării pe teritoriul ţării a carburanţilor curaţi din punct de vedere ecologic; g) asigurarea respectării legislaţiei privind emisiile de noxe de către surse mobile de poluare. Articolul 12. Competenţa Ministerului Apărării
b) înmatricularea vehiculelor din parcul propriu şi ţinerea evidenţei lor; c) organizarea şi efectuarea controlului tehnic al vehiculelor din parcul propriu; d) reglementarea, dirijarea şi supravegherea circulaţiei pe drumurile publice a vehiculelor care îi aparţin, verificarea modului în care conducătorii acestora respectă Regulamentul circulaţiei rutiere; e) cooperarea cu unităţile poliţiei rutiere în escortarea coloanelor oficiale şi a coloanelor de vehicule militare; f) elaborarea, în comun cu Ministerul Afacerilor Interne, de norme privind condiţiile de deplasare pe drumurile publice a autovehiculelor speciale şi controlul asupra circulaţiei lor. Articolul 13. Competenţa Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare
b) îndrumarea, coordonarea şi supravegherea instruirii şi perfecţionării conducătorilor de vehicule autopropulsate (tractoare, maşini agricole); c) înmatricularea vehiculelor autopropulsate (tractoarelor, maşinilor agricole) şi remorcilor la ele din parcul propriu, ţinerea evidenţei lor; d) organizarea şi efectuarea controlului tehnic al vehiculelor autopropulsate (tractoarelor, maşinilor agricole) din parcul propriu. Articolul 14. Competenţa Ministerului Dezvoltării Informaţionale
b) organizarea şi desfăşurarea examenelor pentru obţinerea permisului de conducere; înmatricularea, înregistrarea şi radierea vehiculelor din Registrul de stat al transporturilor; c) elaborarea şi aplicarea reglementărilor legale privind evidenţa permiselor de conducere şi certificatelor de înmatriculare, documentarea cu aceste acte, desfăşurarea examenelor pentru obţinerea permiselor de conducere, precum şi înmatricularea, înregistrarea şi radierea vehiculelor din Registrul de stat al transporturilor; d) crearea, utilizarea, actualizarea şi gestionarea Registrului de stat al transporturilor şi Registrului de stat al conducătorilor de vehicule. Articolul 15. Competenţa Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Asigurărilor şi Fondurilor Nestatale de Pensii de pe lîngă Ministerul Finanţelor
b) asigurarea controlului asupra modului în care titularii de licenţă respectă actele normative în vigoare privind direcţiile de utilizare a mijloacelor fondului de asigurare, constituit pentru acţiuni preventive. Articolul 16. Competenţa autorităţilor administraţiei publice locale
b) amenajarea drumurilor publice locale pentru sistematizarea şi organizarea traficului rutier în vederea garantării siguranţei lui; c) înregistrarea şi evidenţa autovehiculelor de transport public (microbuzelor, autobuzelor, troleibuzelor); d) întocmirea şi actualizarea planurilor de organizare a traficului în localităţile urbane pentru îmbunătăţirea fluenţei şi siguranţei lui şi pentru reducerea pe această cale a gradului de poluare a mediului înconjurător; e) stabilirea reglementărilor privind regimul de acces, circulaţie, staţionare şi parcare a diferitelor categorii de vehicule; f) amenajarea trotuarelor pentru pietoni, pistelor pentru biciclişti, drumurilor laterale pentru circulaţia vehiculelor cu tracţiune animală şi a vehiculelor autopropulsate; g) asigurarea evacuării de pe drumurile publice şi depozitării în locuri special amenajate a autovehiculelor, remorcilor la ele, caroseriilor sau subansamblurilor, devenite inutile din punct de vedere tehnic sau abandonate; h) asigurarea amenajării de locuri speciale pentru păstrarea vehiculelor cu tracţiune animală depistate circulînd neregulamentar pe drumurile publice; i) elaborarea şi aprobarea proiectelor de sistematizare a traficului rutier cu avizul poliţiei rutiere. Articolul 17. Competenţa asociaţiilor obşteşti
b) să realizeze, la solicitarea membrilor asociaţiilor obşteşti, examinarea cauzelor şi circumstanţelor accidentelor produse în trafic rutier, transmiterea materialelor către organele procuraturii şi reprezentarea intereselor membrilor lor în instanţă de judecată; c) să întreprindă acţiuni de prevenire a accidentelor în trafic rutier. Capitolul III CONDUCĂTORII DE AUTOVEHICULE Articolul 18. Cerinţele faţă de conducătorul de autovehicul
Articolul 19. Dreptul de a conduce un autovehicul
Articolul 20. Categoriile permisului de conducere
Articolul 21. Obţinerea permisului de conducere
Capitolul IV DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE PARTICIPANŢILOR LA TRAFIC RUTIER Articolul 22. Modalităţile de garantare a drepturilor participanţilor la trafic rutier. Obligaţiile lor
b) la asistenţă medicală urgentă, conform legislaţiei în vigoare, în caz de accidentare în trafic rutier; c) la repararea prejudiciului, în modul prevăzut de legislaţia în vigoare, în caz de leziuni corporale, deteriorare a vehiculelor şi/sau a bunurilor ca urmare a unui accident în trafic rutier; d) la contestarea, în modul prevăzut de legislaţia în vigoare, a acţiunilor nelegitime ale persoanelor cu funcţie de răspundere din domeniul siguranţei traficului rutier.
b) să manifeste un comportament care să asigure fluenţa şi siguranţa traficului, să nu pericliteze siguranţa unor alţi participanţi la trafic, să nu cauzeze prejudicii mediului înconjurător, proprietăţii publice sau private; c) să respecte semnalele agentului de circulaţie; d) să acorde prioritate autovehiculelor speciale cu drept prioritar de circulaţie, cu dispozitivele de semnalizare luminoasă şi/sau sonoră puse în funcţiune. Articolul 23. Drepturile şi obligaţiile proprietarului şi ale conducătorului de autovehicul
b) să acorde, în modul stabilit, altor persoane care posedă permis de conducere dreptul de a conduce şi utiliza autovehiculul proprietate personală; c) să i se comunice motivul pentru care agentul de circulaţie i-a oprit autovehiculul, numele şi funcţia acestuia; d) să se abată de la exigenţele respective ale legii atunci cînd trebuie să prevină un accident în trafic rutier şi să nu pună în pericol viaţa sau integritatea corporală a persoanelor dacă, în virtutea împrejurărilor, pericolul nu poate fi evitat altfel.
b) să se supună, la solicitarea agentului de circulaţie, procedurii de testare a aerului expirat şi examenului medical de recoltare a probelor biologice în vederea constatării alcoolemiei ori consumului de droguri şi de alte substanţe psihotrope sau de medicamente cu efecte similare. Articolul 24. Drepturile şi obligaţiile pasagerului
b) deplasarea sa şi transportul bagajului în siguranţă; c) repararea prejudiciului cauzat. Articolul 25. Drepturile şi obligaţiile pietonului
Articolul 26. Drepturile şi obligaţiile bicicliştilor, conducătorilor de vehicule cu tracţiune animală, de vehicule trase sau împinse cu mîna
Capitolul V ADMITEREA ŞI MENŢINEREA ÎN TRAFIC RUTIER. RADIEREA DIN REGISTRUL DE STAT AL TRANSPORTURILOR Articolul 27. Condiţii privind circulaţia vehiculelor şi controlul lor tehnic
Articolul 28. Obligaţiile producătorului şi ale reutilatorului de vehicule
Articolul 29. Omologarea şi certificarea
Articolul 30. Înmatricularea sau înregistrarea vehiculelor
Articolul 31. Certificatul şi numărul de înmatriculare
Articolul 32. Radierea din Registrul de stat al transporturilor
b) proprietarul sau mandatarul face dovada dezmembrării, casării sau predării vehiculului la unităţi specializate; c) vehiculul urmează să fie scos definitiv din Republica Moldova. (3) Este interzisă circulaţia pe drumurile publice a vehiculelor radiate din Registrul de stat al transporturilor, cu excepţia cazului prevăzut la alin.(1) lit.c). (4) Vehiculul declarat prin hotărîre judecătorească fără stăpîn sau abandonat se radiază din oficiu în termen de 30 de zile de la adoptarea hotărîrii. Capitolul VI SEMNALIZAREA RUTIERĂ. OBLIGAŢIILE ADMINISTRATORULUI DE DRUM. ASIGURAREA MEDICALĂ ÎN SIGURANŢA TRAFICULUI RUTIER Articolul 33. Actele normative şi acţiunile privind semnalizarea rutieră
Articolul 34. Obligaţiile administratorului de drum
b) de comercializare a biletelor de călătorie. (7) Orice măsură de restricţie a circulaţiei pe drumurile publice este dispusă de administratorul de drum numai cu avizul poliţiei rutiere. (8) Prin derogare de la alin.(7), pe banda de urgenţă, destinată staţionării autovehiculelor numai în cazuri justificate, precum şi circulaţiei autovehiculelor cu regim prioritar care se deplasează la intervenţii sau în misiuni cu caracter de urgenţă, poliţia rutieră poate dispune, fără acordul administratorului de drum, măsuri temporare de restricţie. (9) Pentru desfăşurarea în siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice ori din motive de securitate naţională, poliţia rutieră poate solicita administratorului de drum executarea sau, după caz, desfiinţarea de amenajări rutiere. (10) Administratorul de drum este obligat să stabilească, la sesizarea poliţiei, limitări de viteză sau alte reglementări de circulaţie în zonele cu risc sporit de accident de pe sectoarele de drum aflate în administrarea sa şi să ia măsuri de amenajare. (11) Se interzice amplasarea, în zona drumurilor publice, de construcţii, panouri sau dispozitive ce pot fi confundate cu indicatoarele de semnalizare rutieră ori a amenajărilor ce pot distrage atenţia participanţilor la trafic, punînd în pericol siguranţa circulaţiei. Articolul 35. Asigurarea medicală în siguranţa traficului rutier
b) efectuarea de teste medicale la ieşirea pe rută, la întoarcere şi examinarea curentă; c) acordarea de asistenţă medicală persoanelor traumatizate în accidente în trafic rutier; d) instruirea participanţilor la trafic rutier, angajaţilor poliţiei şi ai altor structuri specializate privind acordarea de prim ajutor medical în caz de accident în astfel de trafic. (3) Cadrele medicale abilitate să testeze psihofiziologic şi medical conducătorii de vehicule sînt obligate să informeze unitatea poliţiei rutiere în a cărei rază teritorială îşi desfăşoară activitatea despre persoanele constatate inapte de a mai fi titular de permis de conducere. Capitolul VII RĂSPUNDEREA Articolul 36. Răspunderea
Capitolul VIII DISPOZIŢII FINALE Articolul 37.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Marian LUPU
Nr.131-XVI. Chişinău, 7 iunie 2007. |