Pagina principala |
Republica MoldovaPARLAMENTULLEGE Nr. 30 din 07.03.2013cu privire la protecţia copiilor împotriva impactului negativ al informaţieiPublicat : 05.04.2013 în Monitorul Oficial Nr. 69-74 art Nr : 221 Data intrarii in vigoare : 05.07.2013 Parlamentul adoptă prezenta lege organică.Articolul 1. Noţiuni principale
erotică – prezentarea, în mod artistic, a actului sexual în subiectul unui film, descrierea, în mod artistic, justificat şi fără exagerarea senzualităţii, a atracţiei sexuale sau a conduitei sexuale; fenomen paranormal – eveniment, întîmplare, fenomen sau fapt a cărui expresie fizică nu a fost explicată de ştiinţă, aptitudini umane care nu au fost confirmate prin metode experimentale; hipnoză – stare psihică provizorie ce constă în modificarea conştiinţei şi concentrarea bruscă asupra conţinutului unei sugestii şi/sau autosugestii, în timpul căreia se schimbă comportamentul, autocontrolul şi conştiinţa de sine a omului; informaţie cu impact negativ asupra copiilor – informaţie accesibilă public care poate fi dăunătoare pentru sănătatea psihică şi fizică a copiilor, pentru dezvoltarea lor fizică, mintală, spirituală şi morală; joc computerizat – program distractiv pentru calculator sau alte echipamente terminale de comunicaţii electronice, păstrat şi difuzat pe un purtător de informaţie şi/sau prin reţele computerizate publice (Internet); pornografie – prezentarea de manieră vulgară, brutală a contactelor sexuale de orice tip între persoane de sexe diferite sau de acelaşi sex, a altor manifestări indecente ale vieţii sexuale, precum şi prezentarea de o manieră impudică a organelor genitale. Articolul 2. Principiile de bază privind protecţia şi realizarea intereselor superioare ale copilului în sfera informaţiilor accesibile public
b) autocontrolul şi obligaţiile entităţilor care pregătesc informaţia accesibilă public, care o difuzează şi care participă la aceasta, de asemenea ale jurnaliştilor şi organizaţiilor profesionale ale acestora; c) coordonarea obligaţiilor şi a responsabilităţilor ce revin statului, autorităţilor publice, entităţilor care pregătesc informaţia accesibilă public, care o difuzează şi care participă la aceasta, jurnaliştilor, organizaţiilor profesionale ale acestora, precum şi părinţilor (tutorilor, curatorilor), cu privire la protecţia intereselor superioare ale copilului; d) încurajarea difuzării informaţiei care favorizează bunăstarea socială, spirituală şi morală a copilului şi stimulează dezvoltarea lui fizică şi psihică; e) oportunitatea, eficienţa şi proporţionalitatea măsurilor de responsabilizare; f) raţionalitatea, onestitatea şi echitatea. Articolul 3. Informaţia cu impact negativ asupra copiilor
b) care încuviinţează deteriorarea sau nimicirea bunurilor; c) care aduce în prim plan cadavrul sau corpul unei persoane în agonie fie un corp mutilat ca urmare a unui tratament crud, cu excepţia cazurilor în care o asemenea prezentare este necesară pentru identificarea persoanei; d) cu caracter pornografic; e) care invită copiii să participe la jocuri de noroc sau la alte jocuri care lasă impresia de cîştig uşor; f) care apreciază pozitiv dependenţa faţă de substanţele narcotice, toxice, psihotrope, tutun, alcool, precum şi faţă de alte substanţe care sînt sau pot fi utilizate drept stupefiante, şi care încurajează consumul, producerea, răspîndirea sau procurarea acestora; g) care incită la provocarea de leziuni corporale sau la suicid, care descriu mijloacele sau circumstanţele de suicid; h) care apreciază pozitiv o infracţiune sau care idealizează infractorii; i) care încurajează comportamente ce jignesc demnitatea umană; j) care relatează batjocorirea sau înjosirea unui om ori a unui grup de oameni în legătură cu originea etnică, apartenenţa naţională, rasială, sexuală, în legătură cu boala, starea socială, limba vorbită, religia practicată, convingerile sau opiniile împărtăşite; k) care prezintă fenomene paranormale înscenate astfel încît să producă impresia realităţii; l) care încurajează violenţa şi exploatarea sexuală, abuzurile sexuale comise asupra copiilor, relaţiile sexuale dintre copii; m) care foloseşte limbajul licenţios şi gesturile indecente; n) care conţine sfaturi privind producerea, procurarea sau utilizarea explozivelor, a substanţelor narcotice ori psihotrope, a altor obiecte periculoase pentru viaţă şi sănătate; o) care încurajează proastele deprinderi alimentare, de igienă şi inactivitatea fizică; p) care demonstrează o şedinţă de hipnoză în masă, al cărei subiect este auditoriul mijlocului de informare în masă. (3) Se interzice difuzarea informaţiilor specificate la alin. (1) lit. j), precum şi a informaţiilor cu caracter pornografic care încurajează violenţa şi exploatarea sexuală a copiilor sau care au drept scop demonstrarea violenţei. Articolul 4. Interdicţia difuzării informaţiei ce conţine date personale cu impact negativ asupra copiilor
b) se dau publicităţii datele cu caracter personal ale unui copil care fie şi-a provocat leziuni corporale ori a încercat să o facă, fie s-a sinucis ori a făcut o tentativă de sinucidere, ceea ce permite identificarea acestuia; c) se prezintă fotografii ale copiilor sau materiale video despre aceştia în contextul unor fenomene sociale negative, ceea ce permite identificarea copiilor; d) informaţia respectivă jigneşte demnitatea copilului identificat şi/sau lezează interesele sale superioare.
b) imagini de natură pornografică; c) orice referire defavorabilă sau discriminatorie la originea etnică, naţionalitatea, rasa ori religia unui copil, precum şi la dizabilitatea acestuia; d) orice indicii care ar putea duce la identificarea copiilor implicaţi în situaţii cu conotaţie negativă (accidente, infracţiuni, abuz sexual, abuz fizic sau psihic, dispute familiale, sinucideri, consum de droguri, abuz de alcool etc.), inclusiv în calitate de victime sau martori. Fac excepţie situaţiile în care jurnalistul acţionează cu acordul părinţilor (tutorilor, curatorilor) în interesul superior al copilului; e) orice indicii care ar putea duce la identificarea unui copil implicat în acte de autovătămare corporală de orice natură, inclusiv în tentative de suicid sau în sinucideri; f) orice indicii care ar putea duce la identificarea unui copil infectat cu HIV sau bolnav de SIDA. Această interdicţie se aplică chiar şi atunci cînd intenţia programului este de a prezenta şi de a pune în evidenţă o problemă socială; g) reconstituiri ale infracţiunilor, abuzurilor şi ale altor situaţii cu conotaţie negativă în care sînt folosiţi copiii; h) interviuri şi declaraţii în care copiilor le sînt solicitate păreri referitoare la probleme intime de familie sau probleme care le depăşesc puterea de judecată.
b) au fost luate măsuri de protecţie a identităţii copilului. Articolul 5. Limitarea răspîndirii informaţiei cu impact negativ asupra copiilor
b) scene de sex, de limbaj sau de comportament obscen; c) persoane în ipostaze degradante; d) lupte libere nereglementate de federaţiile sportive naţionale sau internaţionale. (5) Programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mintală, spirituală sau morală a copiilor pot fi difuzate numai dacă vizionarea este restricţionată printr-un sistem de acces condiţionat. În lipsa unui sistem de acces condiţionat, difuzarea programelor respective se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcţie de conţinutul acestuia. Responsabilitatea clasificării acestor producţii audiovizuale le revine titularilor de licenţă de emisie. (6) Categoriile în care se încadrează producţiile audiovizuale ce pot afecta dezvoltarea fizică, mintală sau morală a copiilor sînt următoarele:
b) producţii audiovizuale interzise copiilor sub 15 ani – se difuzează numai în intervalul orar 22.00 – 6.00 şi vor fi însoţite permanent de un semn de avertizare reprezentînd un cerc de culoare roşie, iar în interiorul acestuia, pe fond transparent, numărul 15 de culoare albă; c) producţii audiovizuale interzise copiilor sub 12 ani – se difuzează numai după ora 20.00 şi vor fi însoţite de un semn de avertizare reprezentînd un cerc de culoare roşie, iar în interiorul acestuia, pe fond transparent, numărul 12 de culoare albă; d) producţii audiovizuale interzise copiilor sub 7 ani – se difuzează numai după ora 20.00 şi vor fi însoţite de un semn de avertizare reprezentînd un cerc de culoare roşie, iar în interiorul acestuia, pe fond transparent, numărul 7 de culoare albă; e) producţii audiovizuale care pot fi vizionate de copiii în vîrstă de pînă la 12 ani numai cu acordul sau împreună cu părinţii ori familia – se difuzează însoţite de un semn de avertizare reprezentînd un cerc de culoare roşie, iar în interiorul acestuia, pe fond transparent, majusculele AP (acord parental) de culoare albă. (8) Persoanele care acordă servicii de acces la reţele computerizate publice (Internet) vor asigura implementarea şi buna funcţionare a mijloacelor de filtrare a informaţiei Internetului cu impact negativ asupra copiilor, mijloace aprobate de Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor. La propunerea Ministerului Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Guvernul aprobă condiţiile de folosire a mijloacelor de filtrare obligatorii în locurile de acces la reţelele computerizate publice (Internet). (9) Producătorii şi/sau difuzorii de jocuri computerizate vor marca jocurile computerizate cu un indice de vîrstă în modul stabilit de Guvern. (10) Restricţiile privind difuzarea informaţiei cu impact negativ asupra copiilor se aplică de asemenea publicităţii, autopublicităţii, mărcilor comerciale, jocurilor computerizate şi altor informaţii accesibile public. Articolul 6. Excepţii de la restricţiile privind difuzarea informaţiei cu impact negativ asupra copiilor
b) publicarea ei se face în interes public. Articolul 7. Autorităţile abilitate cu realizarea dispoziţiilor prezentei legi
b) Agenţia de Stat pentru Protecţia Moralităţii de pe lîngă Ministerul Culturii; c) Ministerul Culturii; d) Ministerul Muncii, Protecţiei sociale şi Familiei; e) Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor; f) Ministerul Afacerilor Interne; g) autorităţile administraţiei publice locale. (3) Deciziile Consiliului Coordonator al Audiovizualului şi ale Agenţiei de Stat pentru Protecţia Moralităţii se adoptă, se publică şi se atacă în modul prevăzut de legislaţia în vigoare. (4) Agenţia de Stat pentru Protecţia Moralităţii este asistată de un grup de experţi (cel mult 9 persoane) selectaţi pe bază de concurs. Grupul de experţi evaluează impactul informaţiilor accesibile public asupra copiilor. Grupul de experţi activează în conformitate cu regulamentul său, aprobat de Agenţia de Stat pentru Protecţia Moralităţii. (5) Autorităţile specificate la alin. (1) colaborează între ele, fac schimb de informaţii şi sesizează organele de specialitate cu privire la nerespectarea dispoziţiilor prezentei legi. (6) Persoanele interesate pot sesiza orice autoritate responsabilă privind încălcarea prezentei legi. Articolul 8. Răspunderea pentru încălcarea dispoziţiilor prezentei legi
Articolul 9. Dispoziţii finale şi tranzitorii
b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege. PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Marian LUPU Nr. 30. Chişinău, 7 martie 2013. |